PRAGUE OPERA      PRAGUE CONCERTS      PRAGUE TICKETS      PRAGUE GUIDE      PRAGUE HOTELS      CZECH WINE      CZECH MUSIC      CONTACT
Czech Opera     •    Prague National Theatre     •    Prague State Opera     •    Prague Estates Theatre     •    Opera in Prague     •    Opera singers

Česká verze Czech Opera Server Jana Sykorova English home page

DON'T MISS
Opera Premieres
at one of Prague
Opera Houses
more info

Czech greatest opera diva Emmy Destinn (1878 - 1930). Welcome to the world of Czech Opera!

biography     •     opera repertoire     •     concert repertoire     •     recordings     •     calendar     •     reviews     •     photogallery

Jana Sýkorová, alto


Jana Sykorova as Carmen, Brno National Theatre Opera 2008 - 2010

Reviews

Leoš Janáček – Glagolitic Mass, The Eternal Gospel. Supraphon records, SU 4150-2, released in September 2014. Prague Philharmonic Choir, Prague Radio Symphony Orchestra, Tomáš Netopil conductor:

Janáček Glagolitic Mass, The Eternal Gospel, Supraphon label SU 4150-2, Gramophone Editor's Choice“The energies are infectious and the singing decidedly raw; at full volume, it may terrify small children, domestic animals and passing priests. As ever in Janáček, beauty arises from emotional ferocity, a blazing brand of organic truth. This is a gripping, tumultuous performance...”
Sinfini Music Album of the Week, Sinfini Music 29 September 2014 by Norman Lebrecht

"Raw and thrilling, this is Janácek’s Glagolitic Mass in its never-before-recorded original 1927 version, later toned down by the composer for practical rather than aesthetic reasons. It’s performed with suitably full-throated vigour by Czech forces under Tomas Netopil..."
The Times, 4.10.2014, by Richard Morrison

"so suffice to say that the (true) original amounts at times to a quite different work, both more dramatic and more colourful than the familiar revision and where altered detail immediately arrests our attention, sometimes harmonic, at other times rhythmic or concerning the Mass’s actual notation. Tomáš Netopil’s performance seethes with nervous energy, his soloists are dedicated,..."
Vocal Reviews, Gramophone p. 77, October 2014, by Rob Cowan

Ambroise Thomas – Mignon, Prague State Opera, Tomáš Brauner conductor, concert performance 1st April 2012 - Mignon:

Jana Sykorova as Mignon, Prague State Opera concert performance on April 1st, 2012“Ze sólistů na sebe strhla největší pozornost Jana Sýkorová... Má pro titulní hrdinku všechny předpoklady, odpovídající rozsah, sametovou barvu hlasu, hluboký prožitek vtělený do pěveckého podání a v neposlední řadě i krásný zjev.”
Hudební rozhledy 05/2012, by Jaroslav Someš

“O přízeň publika pomyslně soupeřily obě představitelky hlavních ženských rolí - měkkostí i vášní v úloze Mignon mezzosopranistka Jana Sýkorová...”
Hospodářské noviny 4.4.2012, by Petr Veber

“... výkon Jany Sýkorové, která dala titulní roli strádající dívky svým barevným vyrovnaným mezzosopránem patřičnou dávku dojemnosti.”
Opera Plus 04/2012, by Helena Havlíková

“Koncertní provedení ... přineslo dva velmi pěkné pěvecké výkony, a sice Jany Sýkorové a Jany Sibery...”
Divadelní noviny, Kronika 8/2001, by Josef Herman
 

Giuseppe Verdi – Il Trovatore, Prague State Opera, Lubor Cukr director, Jan Latham-Koenig conductor, premiere 26 May 2011 - Azucena:

“Jana Sýkorová ve Stride la vampa opět ukázala, že má nádherný, sytý mezzosoprán, pro postavu staré cikánky snad až příliš krásný. Když poté líčila smrt své matky, dodala hlasu více drsnosti. V následujícím duetu jsem s potěšením poslouchal jak ji, tak Michala Lehotského.”
“Vynikající výkon podala Jana Sýkorová jako zajatá Azucena...”
“... a spolu s Janou Sýkorovou dobře provedli duet ve vězení, který vyústil v „scenu ultimu“. Po ní následoval jen ohlušující potlesk.”
Jana Sykorova as Azucena, Prague State Opera premiere May 26, 2011, with Maestro Jan Latham-KoenigOpera Plus 05/2011, by Pavel Šimáček

“Mezzosopranistka Jana Sýkorová vládne plným hutným mezzosopránem, který ale zněl zpočátku až příliš lahodně a měkce pro roli staré cikánky hnané pomstou za smrt své matky a stigmatizované tím, že do smrtelné hranice hodila omylem vlastní dítě. Teprve postupně začala Sýkorová stupňovat výraz v obsedantních vidinách strašlivých plamenů popravčí hranice, dosáhla kontrastu v idylických vzpomínkách na klid baskických hor, aby svůj výkon vygradovala triumfálním naplněním Azuceniny pomsty.”
Opera Plus 05/2011, by Helena Havlíková

”V osobní premiéře zpívala Azucenu Jana Sýkorová, ovšem tak, jako by pro ni byla stvořena. Sametově temný alt, schopný dramatických důrazů i vroucnosti, dnes pěvkyni dovoluje dosáhnout i okrajových tónů dramatického mezzosopránu. Výkon hodný předních evropských scén.”
Hudební rozhledy 08/2011, by Jan Králík


Jana Sykorova as Carmen, Ostrava National Moravian Silesian Theatre since 2010Gustav Mahler – Symphony No. 2 „Resurrection“, Prague Symphony Orchestra, Tomáš Netopil conductor, Prague Smetana Hall of Municipal House October 19-20-21, 2010 - contralto:

The Prague Symphony Orchestra (FOK) took on No. 2 last night, with an all-star cast that included conductor Tomáš Netopil, singers Simona Houda-Šaturová and Jana Sýkorová and the Czech Philharmonic Choir Brno. The result was, like the symphony itself, exhilarating...
Houda-Šaturová and Sýkorová managed to make themselves heard above the din of the orchestra, and sang with feeling...
... the sound was wonderfully transparent, and hearing a careful, intelligent interpretation of Mahler’s music in Prague, where it carries special reverence and resonance, was a joy.”
Prague Post, Prague Symphony Orchewstra, October 4, 2010, by Frank Kuznik
 

Johannes Brahms – Alto Rhapsody, Czech Philharmonic Orchestra, Ingo Metzmacher conductor, Prague Dvořák Hall of Rudolfinum 30th September – 1st October 2010 - contralto:

„The Brahms pieces had an operatic gloss, especially with State Opera veteran Sýkorová turning in a fine solo on the Rhapsody... The Rhapsody was better, starting in an extremely low register and moving at a funereal pace that gave Metzmacher a chance to establish a flow and draw out some subtleties. But Sýkorová was the real star of that piece, showing remarkable voice control and Jana Sykorova as Carmen, Ostrava National Moravian Silesian Theatre since 2010range as she hit absurdly low and occasional high notes seemingly without effort.”
Prague Post, Czech Philharmonic, October 4, 2010, by Frank Kuznik

Emoce tryskající z Brahmsovy další nenaplněné lásky interpretovala tentokrát Jana Sýkorová. Delší dobu jsem ji neslyšel, neboť vystoupení v Praze omezila, zdálo se mi, že její hlas nyní září i světlejšími barvami, aniž by však ztratil pro ni charakteristické temné hloubky. Naprosto úžasné byly dlouhé vysoké tóny ve verši Die Őde verchlingt ihn. Proteplený a sytý hlas a příkladná výslovnost němčiny mne přiměly k úvaze, že bych Janu Sýkorovou někdy rád slyšel v některé wagnerovské nebo straussovské roli. Ty však v jejím repertoáru zatím chybí. V závěru se její hlas nádherně pojil s pianem pánské části Českého filharmonického sboru Brno (sbormistr Petr Fiala).
Opera Plus, Ingo Metzmacher dirigoval Českou filharmonii, October 2, 2010, by Pavel Šimáček
 

Jana Sykorova as Maddalena with Opéra de Dijon in an Yves Beaunesne production, with Maestro Roberto Rizzi Brignoli, 2010Giuseppe Verdi - Rigoletto, Opéra de Dijon, Yves Beaunesne director, Roberto Rizzi Brignoli conductor, a revival 14 January 2010 - Maddalena:

“Jana Sýkorová établit fort justement un parallèle entre le rôle de Carmen et celui de Maddalena: sa voix chaude répond avec justesse aux avances du duc.”
Bouffon tragique, January 17, 2010, by Joëlle Farenc

 

Sergey Prokofiev - Alexander Nevsky, Stuttgarter Philharmoniker, Gerd Albrecht conductor, Liederhalle Stuttgart 9 October 2009 - contralto:

"Sehr schöne Töne voll Trauer und Hoffnung bot Jana Sykorova mit angenehm kernigem Mezzosopran. Im Beethovensaal brandete mehrfach der Jubel."
Stuttgarter Zeitung printed version 12 October 2009, Eisenstein und Prokofjew, by Jürgen Hartmann

 

Carmen - Royal Opera House, Covent Garden, 03/2008, 2nd Act at the Lilas Pastia's tavern - Jana Sykorova Mercédès, Kyle Ketelsen Escamillo, Nancy FAbiola Herrera Carmen © Catherine AshmoreGeorges Bizet - Carmen, London, Royal Opera House, Covent Garden, Francesca Zambello director, Daniel Oren conductor, first revival of a 2007 production, March 25 - April 17, 2008 – Mercédès /cover Carmen:

„In the smaller roles, Jana Sykorova's Mercédès and Jacques Imbrailo's Morales stood out.“
The Guardian, March 27, 2008, Carmen, Royal Opera House, by Martin Kettle

„Jana Sýkorová has sung Carmen herself and that could be heard in her appealing Mercédès.“
MusicWeb International's Worldwide Concert and Opera Reviews, Carmen, Royal Opera House, by Jim Pritchard

 

Jana Sykorova as Carmen, Prague State Opera since 2004Georges Bizet - Carmen, Prague National Theatre Opera, Jozef Bednárik director, Zbyněk Müller conductor, a performance of the 2008 year - Carmen:

„Les grandes Carmen ne manquent pas a travers le monde: ne citons, parmi les plus intéressantes, qu'Annette Küttenbaum (avec Kupfer au Komische Oper de Berlin) et Jana Sýkorová (avec Bednarik au Národní Divadlo de Prague).“
Forum Opera, Sophisticated Ladies, 25 July 2008, by Jean-Marcel Humbert

 

Georges Bizet - Carmen, Prague State Opera, Zdeněk Troška director, Guillaume Tourniaire conductor, the performance of 16 February 2008 - Carmen:

„Jana Sykorova is a perfect Carmen in the State Opera Prague production of Georges Bizet famous opera.“
Kulturkompasset, Jana Sykorova perfect Carmen, 18 February 2008, by Henning Hoholt

 

Camille Saint-Saëns - Nuit Persane & Hélène concert performance, Prague State Opera, Guillaume Tourniaire conductor, première 13 February 2008 - Pallas Athène:

„Jana Sýkorová oslnila zejména v Perské noci smyslně temným altem, v druhé části večera tvořila její Pallas Athéna výrazový kontrapunkt k lehkému lyrickému sopránu Pavly Vykopalové v roli Venuše.“
/ “Jana Sýkorová was dazzling especially in Nuit Persane with her sensuously dark alto; in the second part of the evening her Pallas Athena was a counterpoint to Pavla Vykopalová’s light lyrical soprano in the role of Venus.”
Právo, Státní Opera Praha uvedla dvě neznámá díla Camilla Saint-Saënse, 16 February 2008, by Radmila Hrdinová


Giuseppe Verdi - Rigoletto, Royal Opera House, Covent Garden, London, revival of a 2001 production, David McVicar Jana Sykorova as Maddalena, Rigoletto, Royal Opera House, Covent Garden, 07/2007 © Rob Mooredirector, Renato Palumbo conductor, July 9 - 21, 2007 - Maddalena:

"... and Czech mezzo Jana Sykorova makes a notable debut as Maddalena."
The Stage, published on the Internet 10 July 2007, printed version 19 July, by Edward BhesaniaRigoletto - Royal Opera House, Covent Garden, 07/2007 - 3rd Act, Jana Sykorova as Maddalena, Woo Kyung Kim as Duke of Mantua © Clive Barda

"With strong performances from Raymond Aceto’s Sparafucile and Jana Sykorova’s Maddalena there are no weak links."
The Financial Times, published on the Internet 10 July 2007, printed version 11 July, by Richard Fairman

„Czech mezzo Jana Sykorova made a strong impression with Maddalena’s brief appearance…“
Musical Criticism, 9 July 2007, by Dominic McHugh

„Maddalena was strongly characterised by the sultry-voiced Jana Sykorova…“
Primi Divi

 

Laurent Petitgirard - Joseph Merrick, dit Elephant Man, 1 DVD Marco Polo 2.220001, filmed at the Opéra de Nice on 29 November 2002, released in 2004, called the "DVD of the Month February 2005" by the Gramophone Magazine - Joseph Merrick:

"Jana Sykorova met the vocal and acting challenges of such an ambiguous rôle quite superbly."
Abeille Musique, 2006, by Laurent Petitgirard, Translated by Susannah Howe

"The star of the show is of course the actress who plays Joseph Merrick, The Elephant Man and Jana Sykorova's performance was simply brilliant. ... Jana Sykorova in the title role of Petitgirard's opera Joseph Merrick dit Elephant Man on DVDStill, the intensity that she put into her role is very strong, and through her performance you can truly feel the solitude and pain that Joseph Merrick is going through. Her role was at times declamatory, sarcastic, and very introspective, which will require the best even from the strongest theatre veteran."
The Flying Inkpot, 2005, by Steven Ang

“Nathalie Stutzmann avait enregistré le rôle-titre; la tchèque Jana Sykorova lui a succédé à Prague puis à Nice, et il faut saluer sa prestation très convaincante, sur le plan scénique comme sur le plan vocal. Son timbre profond souligne l'étrangeté et la souffrance du personnage, que Laurent Petitgirard a eu la remarquable idée de confier a un contralto...
... puis deux face-à-face qui, grâce au talent de Jana Sykorova, expriment superbement l'humanité et la dignité de Merrick derrière ses malformations.”
Le Magazine de l'Opéra et du Monde Lyrique, 2004, by Vincent Deloge

"Jana Sykorova, in a latex suit, brings a warm contralto to Merrick’s soulful declarations of pain and longing."
Opera Today, 2006/01, by Chris Mullins

“... In de titelrol geeft de Tsjechische mezzo Jana Sykorova een aangrijpende vertolking ten beste. Deze rol werd inderdaad voor een vrouwelijke vertolkster geschreven om het broze en het kwetsbare van het personage te accentueren....”
Opera Gazet - Recensies, 6 October 2004, by G.M.,
(original link: http://home.tiscali.be/to.operagazet/artikels/dvd/dvd1.htm)

„I am not a musical expert but I have over 1000 different operas so how could I not have this one (even with its weird subject matter)? I now can say that this is a powerful opera with good "modern" music, excellently staged and excellently performed - in total, a gripping theatrical experience. Buy it!“
Amazon.com, 5.0 out of 5 stars, Well worth it, July 7, 2006, by George B. Laurent "gblopera" (Florida)

Jana Sykorova as Carmen, Prague State Opera 

Georges Bizet - Carmen, Prague State Opera, new production directed by Zdeněk Troška, 11 March 2004 - Carmen:

"Ženské pěvecké výkony byly o dvě třídy lepší, přičemž árie Carmen (Jana Sýkorová) doslova brilantní. Zatímco oba sokové si to víceméně nějak odbyli (Carmen si stejně bude dělat, co chce), její zvonivý mezzosoprán věrně interpretoval dramatickou Bizetovu hudbu a byl nabitý skutečnými emocemi a vášněmi svobodomyslné cikánské dívky."
Britské listy, 15 March 2004, by Jan Paul

 


Dvorak's opera The Stubborn Lovers on CDAntonín Dvořák - The Stubborn Lovers (Tvrdé palice), 1 CD Supraphon 37652631, Jiří Bělohlávek conductor, studio 2003, released 2004) - Widow Říhová (Vdova Říhová):

"As Lenka's mom, alto Jana Sykorová has less to do than the others, but she does it well."
Classics Today, 2004, by Robert Levine
 

 

Emil Viklický – Oráč a Smrt (The Ploughman and the Death), world premiere Prague State Opera 23 January 2003 - Death (Smrt):Jana Sykorova as the Death, 2003

"Obsazení Alešem Brisceinem a Janou Sýkorovou je nejlepší, jaké mohla Státní opera Praha poskytnout – oba mladí umělci podali svá maxima."
Mladá fronta Dnes, 23 January 2003, by Anna Šerých

"Lepší obsazení sólistů si však autor asi nemohl přát – Aleš Briscein zpíval obtížný part s pochopitelnou silou a snahou o dramatický výraz, Jana Sýkorová naopak lahodila hlubokým témbrem a přímo vyzařovala sebejistotu své postavy."
Hudební rozhledy, 02/2003, by Josef Herman

 

Prague Opera: Jana Sýkorová as Carmen, Prague National Theatre 2002-2008. Title page of the Prague National Theatre Bulletin, January 2003

Laurent Petitgirard - Joseph Merrick, dit Elephant Man, French premiere Opéra de Nice 29 November 2002 - Joseph Merrick:

„Per sottolineare il senso di estraniamento e di difformita il ruolo del protagonista e stato affidato al registro di contralto drammatico, che Jana Sykorova ha saputo rendere con buone doti vocali e di recitazione.”
Amadeus (Roma), 02/2003, La tragedia dell' Uomo Elefante, by Marco Cabutto

“La mezzo tchèque Jana Sykorova prête sa belle voix grave à Merrick, dont elle donne une image sensible et touchante.
Opéra International, 01/2003, by Bruno Villien

“Du côté de la distribution, on retient en premier lieu Jana Sykorova, créatrice du rôle à la scène qui porte sur ses épaules, dans tous les sens du terme, l'intelligence et le désespoir de Joseph Merrick.”
La Lettre du Musicien, 01/2003, by Stéphan Frédérich

“Jana Sykorova glänzte in ihrer Hosenrolle als Elephant Man, beeindruckte trotz Gesichtsmaske und üppiger Kostümierung auch darstellerisch. Was insbesondere im dritten und vierten Akt gehörige Anstrengung verlangte.”
Süddeutsche Zeitung, 7 December 2002, by Helmut Mauro

Jana Sykorova as Joseph Merrick, opera Joseph Merrick
dit Elephant Man (Petitgirard), French premiere Nice Opera 29 November 2002„In de titelrol gaf de Tsjechische mezzo Jana Sykorova een aangrijpende vertolking ten beste. Deze rol werd inderdaad voor een vrouwelijke vertolkster geschreven om het ongewone personage van Joseph Merrick te accentueren.“
Opera Gazet, 7 December 2002, by W.M.

“C'est à la mezzo tchèque Jana Sykorova que revient de créer sur scène le rôle tenu au disque par Nathalie Stutzmann. Un Elephant Man en jupon manquant peut-être de bronze dans les notes graves, mais qui possède une couleur vocale très agréable et un vibrato serré. La scène ultime sera magnifique de présence.”
Le Monde, 4 December 2002, by Marie-Aude-Roux

“Les interprètes furent dignes d'une distribution internationale: la contralto Jana Sykorova qui, après deux heures de maquillage, entre dans la peau du hideux héros, …”
Nice Matin, 1st December 2002, by André Peyregne


Laurent Petitgirard - Joseph Merrick, dit Elephant Man, world premiere of the opera, Prague State Opera 7 February 2002 - Joseph Merrick:

Jana Sýkorová, alto. Title
page of Divadelní noviny, March 2003„V titulní roli zazářila mladá talentovaná altistka Jana Sýkorová. Vytvořila naprosto věrohodnou postavu, kterou obdařila krásným, ve všech polohách vyrovnaným hlasem, přirozeným hereckým projevem a v neposlední řadě také výbornou výslovností francouzského textu. Druhá scéna II. jednání, kdy Merrick přichází hledat útočiště do londýnské nemocnice, stejně jako závěrečná scéna opery, patřily právě její zásluhou k interpretačním vrcholům premiérového večera. Bude velmi zajímavé sledovat budoucí uměleckou dráhu této nadané umělkyně. Již nyní je zřejmé, že v souboru SOP roste zpěvačka, o které v budoucnu jistě mnoho uslyšíme.“
Mladá talentováná altistka Jana Sýkorová zazářila, Scéna 18.2.2002, Daniel Jäger,
(original link: http://archiv.scena.cz/index.php?page=casopis&o=1&c=1708)


"...kontrast Merrickova sytého plného altu (vynikající Jana Sýkorová) s křehkým kulatým sopránem Mary (Marie Devellereau, která také roli Mary nazpívala na zmíněné nahrávce) poskytuje to, co v kontrastu mužských rolí scházelo...
Jana Sykorova as Joseph Merrick, opera Joseph Merrick dit Elephant Man (Petitgirard), world premiere Prague State Opera 7 February 2002Znovu bych připomněla především skvělý výkon Jany Sýkorové v titulní roli. Její maska jí umožňuje hrát pouze výrazem hlasu, v němž má bohatý rejstřík odstínů. Že se role vzdala původně plánovaná francouzská interpretka, nezpůsobilo divadlu žádnou uměleckou újmu, spíše naopak."
Hudební rozhledy 04/2002, Opera o lidském soucitu, by Vlasta Reittererová

"Le rôle difficile de Merick a été confié a Jana Sýkorová, sans doute une des meilleures cantatrice tcheques de sa génération dont la voix de contralto a su ętre tantôt lyrique et généreuse pour exprimer les désirs d'une âme solitaire, tantôt métallique pour plonger jusqu'au fond du désespoir."
Český rozhlas, La création de l'opéra Joseph Merrick dit Elephant man, by Václav RichterPrague Opera: Jana Sýkorová, title page of Prague State Opera Bulletin, Winter 2000

Postava Josepha Merricka je tvůrčí dominantou inscenace po stránce výtvarné i interpretační. Je to také nejvýraznější podíl české účasti na projektu - role je svěřena Janě Sýkorové. Ta v ní dostává příležitost uplatnit se jako dramatická pěvkyně a navíc rozvinout i nemalý herecký talent. Její schopnost postavě „vdechnout duši“ je klíčem ke komunikativosti díla.“
Mladá fronta Dnes, 19 February 2002, by Wanda Dobrovská

„Le principal rôle, écrit pour une contre-alto, est chanté par Jana Sýkorová. Ses duets avec Marie Devellereau, représentant Mary, sont très profonds, émouvants et romantiques.“
Večerník Praha, 16 February 2002, by Eva Jeníková

"Jana Sýkorová portait un masque parfait et donna – surtout comme actrice – un excellent résultat."
Hospodářské noviny, I sloní muži mají svou důstojnost, 11 February 2002, by Petr Veber


Emil Viklický - Faidra, world premiere of the opera, Prague State Opera 20 September 2000 - Faidra:

"Jana Sykorova sings beautifully, and looks suitably feisty in her combat gear."
Phaedra and the stuff of tabloid dreams, The Independent (London),  25 September 2000, by Anna Bryson,
(original link: http://findarticles.com/p/articles/mi_qn4158/is_20000925/ai_n14324529)

„Opera dala příležitost mladým neokoukaným tvářím, z nichž zejména hlavní pár (Jana Sýkorová a Václav Sibera) slibuje do budoucna mnohé. Režie (Jiří Nekvasil) jejich doposud provozem nezpatetizovaný a zatím skromný projev dovedla do civilní roviny, z níž pak sugestivně vystoupila zejména Jana Sýkorová v silné závěrečné scéně čekání."
Harmonie, 11/2000, by Miroslav Srnka

„Dirigent Jiří Mikula spolupracoval výborně s jevištěm, kde se sympaticky představily mladé síly souboru: především Faidra Jany Sýkorové..."
Hudební rozhledy, 11/2000, by Vlasta Reittererová


Ms. Jana Sykorova is represented by the agency Richard Kolář, RKM Ltd. Prague
 

H  o  m  e

a  t     t  o  p